✓ Gratis verzending vanaf €100,- | ✓ Verzending binnen 2 werkdagen | ★★★★★ op Google Reviews
woman practicing yoga

De Paschimottanasana

Yoga is de bewegingsleer uit de Ayurveda. Vandaag de dag zijn er veel manieren om aan yoga te doen, zo heb je Yin yoga, Chakra yoga, Ashtanga yoga, Vinyasa yoga, Hatha yoga, power yoga en nog vele andere soorten. Alle hebben een andere benadering bij het uitvoeren van de asanas (houdingen), echter baseren ze zich wel allemaal op de zelfde asanas. In dit artikel zullen we de Paschimottanasana toelichten.

Wat is de Paschimottanasana?

De Paschimottanasana wordt in het Nederlands vertaald als de zittende voorover buiging. Soms wordt hij ook vertaald als intense strekking van het Westen. Paschima betekend in het Sanskriet westen, achterkant van het lichaam, rug. Asana betekend houding. De Engelse vertaling van deze asana is the seated forward bend. Hij wordt ook weleens the caterpillar pose genoemd vanuit de Yin Yoga.

Het belangrijkste van het toepassen van yoga asanas is dat je ze goed uitvoert. Dit betekend niet dat je alles heel volledig moet doen, soms mag je een asana best makkelijker maken als dat voor jou beter voelt. Diep en bewust doorzakken in de houding daarentegen is wel erg belangrijk. Zo zal je zoveel mogelijk profijt halen uit jouw trainingen.

De volledige Paschimottanasana


In deze video wordt de volledige Paschimottanasana uitgevoerd door Ti van Yoga with Ti. De video is in het Engels.

Tips voor het uitvoeren van de zittende voorover buiging

Om deze asana zo goed mogelijk uit te voeren is het belangrijk om op onderstaande punten te letten:

  • Zorg dat je bent opgewarmd, het is nooit goed om oefeningen uit te voeren met koude spieren.
  • Doe deze asana niet of wees voorzichtig wanneer je last hebt van een rugblessure.
  • Doe deze asana niet wanneer je zwanger bent en je bent al in een gevorderd stadium.
  • Gebruik een meditatiekussen wanneer je dit fijn vind.
  • Wanneer je, je ellebogen naar buiten duwt zal je borst gemakkelijker naar voren komen
  • Let op dat je, je ruggengraat niet over je benen heen kromt. Probeer hem daarentegen juist op te strekken / verlengen.
  • Druk de binnenkant van je dijen naar de grond. Op deze manier zal er meer ruimte tussen de botten van de dijen komen.
  • Indien je nog niet ver genoeg komt in de houding kan je gebruik maken van een bolster. Zo maak je het jezelf een stuk gemakkelijker.
  • Houdt de houding enkele minuten vol. Bij elke ademhaling probeer je net iets verder in de stretch te komen.
  • Voer de yoga houding met volledige aandacht uit. Probeer te voelen wat deze houding met jouw lichaam doet. Het mag soms best ongemakkelijk aanvoelen zolang de houding maar geen pijn doet.
  • Nadat je weer uit de houding bent gekomen, voel nog even na wat deze houding met jouw lichaam heeft gedaan.

Gebieden die worden gestretcht met de Paschimottanasana

Met de Paschimottanasana stretch je de volgende gebieden:

  • Onderrug;
  • Knieën;
  • Nek;
  • Hamstrings.

Daarnaast drukt deze houding de buik samen waardoor de spijsvertering wordt gestimuleerd.

Meridianen die worden behandeld met de Paschimottanasana

De meridianen komen uit de Traditionele Chinese Geneeskunst, wat een andere gezondheidsleer is dan de Ayurveda, waar de yoga asanas vandaan komen. Toch hebben deze yoga asanas ook invloed op de meridianen. Alle gezondheidsleren hebben enigszins overlapping met elkaar. Sommige Qi gong (bewegingsleer uit de TCM) oefeningen zullen dan ook invloed hebben op de Ayurvedische chakra’s.

De Meridianen die profijt hebben van de Paschimottanasana zijn:

Chakras die worden behandeld met de Paschimottanasana

De volgende chakras worden beinvloed door de Paschimottanasana:

  • Muladhara Chakra: in het Nederlands de wortelchraka genoemd. Dit is de eerste van de zeven hoofd chraka’s. De Muladhara Chakra voor stabiliteit en aarding. Door verbonden te zijn met de aarde voel je, je zeker en voel je, je stabiel. Je zou kunnen zeggen dat de Muladhara Chakra het belangrijkste is gezien dit het eerste Chakra is. Wanneer deze Chakra uit balans is zullen de overige Chakra’s ook niet goed in balans kunnen zijn.
  • Swadhisthana Chakra: in het Nederlands het sacraal chakra. Dit is de tweede chraka van de zeven hoofd chakra’s. Bij de Swadhisthana Chakra draait het om emoties, seksualiteit en creativiteit.

Verder is de Paschimottanasana met name nuttig voor Pitta en Kapha types.

Yvet

Yvet

Yvet is masseuse en medeoprichter van Massage Fabriek. Je kan hier meer lezen.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ideal bancontact paypal apple pay klarna