✓ Gratis verzending vanaf €100,- | ✓ Verzending binnen 2 werkdagen | ★★★★★ op Google Reviews
photo of two pigeons

De Agnistambhasana

Yoga is de bewegingsleer uit de Ayurveda. Vandaag de dag zijn er veel manieren om aan yoga te doen, zo heb je yin yoga, hatha yoga, chakra yoga, ashtanga yoga, power yoga, vinyasa yoga en nog vele andere soorten. Alle hebben een andere benadering bij het uitvoeren van de asanas (houdingen), echter baseren ze zich wel allemaal op de zelfde asanas. In dit artikel zullen we de Agnistambhasana.

Wat is de Agnistambhasana?

De Agnistambhasana wordt in het Nederlands vertaald als de dubbele duif houding. Soms wordt de asana ook wel vertaald als de enkel tot knie houding. Agni betekend in het Sanskriet vuur. Stambh betekend standbeeld in het Sanskriet. In het Engels heeft deze houding meerdere namen namelijk the square pose, double pigeon pose, firelog pose of ankle to knee pose.

Het belangrijkste van het toepassen van yoga asanas is dat je ze goed uitvoert. Dit betekend niet dat je alles heel volledig moet doen, soms mag je een asana best makkelijker maken als dat voor jou beter voelt. Diep en bewust doorzakken in de houding daarentegen is wel erg belangrijk. Zo zal je zoveel mogelijk profijt halen uit jouw trainingen.

De volledige Agnistambhasana


In deze video wordt de Agnistambhasana uitgevoerd door Jennifer Raye met verschillende aanpassingen waardoor iedereen deze houding kan uitvoeren.. De video is in het Engels.

Enkele tips die gelden voor de dubbele duif houding

Om de asana zo goed mogelijk uit te voeren is het belangrijk om op een aantal punten te letten:

  • Zorg dat je lichaam goed is opgewarmd.
  • Duw je stuitje en je schouders naar achter zodat je, je kern sterk kan houden. Een sterke houding betekend dat rug recht en lang is.
  • Wanneer een asana niet lukt, probeer dan de makkelijkere versie. Er zijn altijd meerdere versies van een houding.
  • Houdt elke houding enkele minuten vol om een zo diep mogelijke stretch te bereiken. Met elke inademing probeer je dieper in de houding te komen.
  • Voer de yoga asana uit met volledige aandacht. Wanneer je in een houding zit, voel wat dit met jouw lichaam doet. Wanneer het ongemakkelijk voelt, probeer er doorheen te gaan. Bij extreme pijn moet je uiteraard wel stoppen, dan is de houding niet geschikt voor jou. Nadat je uit de houding bent gekomen voel wat dit met jouw lichaam gedaan heeft.

Gebieden die worden gestretcht met de Agnistambhasana

Met de Agnistambhasana stretch je de volgende gebieden:

  • Knieën;
  • Heupen
  • Bekken

De Agnistambhasana verlengd daarnaast ook de ruggengraat en versterkt de onderrug.
Bij een heup of knie blessure zou je deze houding beter niet kunnen doen tenzij je het heel voorzichtig doet. Daarnaast moeten menstruerende vrouwen deze houding mijden.

Meridianen die worden behandeld met de Agnistambhasana

De meridianen komen uit de Traditionele Chinese Geneeskunst, wat een andere gezondheidsleer is dan de Ayurveda, waar de yoga asanas vandaan komen. Toch hebben deze yoga asanas ook invloed op de meridianen. Alle gezondheidsleren hebben enigszins overlapping met elkaar. Sommige Qi gong (bewegingsleer uit de TCM) oefeningen zullen dan ook invloed hebben op de Ayurvedische chakra’s.

De Meridianen die profijt hebben van de Agnistambhasana zijn:

Chakras die worden behandeld met de Agnistambhasana

De volgende chakras worden beïnvloed door de Agnistambhasana:

  • Swadhisthana Chakra: in het Nederlands het sacraal chakra. Dit is de tweede chraka van de zeven hoofd chakra’s. Bij de Swadhisthana Chakra draait het om emoties, seksualiteit en creativiteit.
Yvet

Yvet

Yvet is masseuse en medeoprichter van Massage Fabriek. Je kan hier meer lezen.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ideal bancontact paypal apple pay klarna