✓ Gratis verzending vanaf €100,- | ✓ Verzending binnen 2 werkdagen | ★★★★★ op Google Reviews
relaxed barefoot woman performing yoga exercise on green field

De Balasana

Yoga is de bewegingsleer uit de Ayurveda. Vandaag de dag zijn er veel manieren om aan yoga te doen, zo heb je yin yoga, hatha yoga, chakra yoga, ashtanga yoga, power yoga, vinyasa yoga en nog vele andere soorten. Alle hebben een andere benadering bij het uitvoeren van de asanas (houdingen), echter baseren ze zich wel allemaal op de zelfde asanas. In dit artikel zullen we de Balasana toelichten.

Wat is de Balasana?

De Balasana wordt in het Nederlands vertaald als de kind-houding. Bala betekend in het Sanskriet kind. Asana betekend houding. De Engelse vertaling van deze asana is the child’s pose. De Balasana is vermoedelijk de meest bekende yoga houding. Het is een houding waarbij je gemakkelijk kan ontspannen en herstellen. De houding wordt vaak toegepast wanneer je tijdens een yoga training even moet rusten.

Het belangrijkste van het toepassen van yoga asanas is dat je ze goed uitvoert. Dit betekend niet dat je alles heel volledig moet doen, soms mag je een asana best makkelijker maken als dat voor jou beter voelt. Diep en bewust doorzakken in de houding daarentegen is wel erg belangrijk. Zo zal je zoveel mogelijk profijt halen uit jouw trainingen.

De volledige Balasana

In deze video wordt de volledige Balasana uitgevoerd door Ventuno Yoga. De video is in het Engels.

Enkele tips die gelden voor alle yoga asanas

Om de asana zo goed mogelijk uit te voeren is het belangrijk om op een aantal punten te letten:

  • Zorg dat jouw lichaam is opgewarmd.
  • Gebruik hulpmiddelen waar nodig. Hulpmiddelen die handig kunnen zijn, zijn bijvoorbeeld yoga blokken, een bolster, een yogariem of een meditatiekussen.
  • Wanneer een asana niet lukt, probeer dan de makkelijkere versie. Er zijn altijd meerdere versies van een houding.
  • Houdt elke houding enkele minuten vol om een zo diep mogelijke stretch te bereiken.
  • Voer de yoga asana uit met volledige aandacht. Wanneer je in een houding zit, voel wat dit met jouw lichaam doet. Wanneer het ongemakkelijk voelt, probeer er doorheen te gaan. Bij extreme pijn moet je uiteraard wel stoppen, dan is de houding niet geschikt voor jou. Nadat je uit de houding bent gekomen voel wat dit met jouw lichaam gedaan heeft.

Gebieden die worden gestretcht met de Balasana

Met de Balasana stretch je de volgende gebieden:

  • Nek;
  • Onderrug;
  • Heupen;
  • Knieën;
  • Voeten en enkels

Daarnaast drukt deze houding de buik samen waardoor de organen worden gemasseerd. Het is dus ook een goede manier om zelf-massage toe te passen.

Meridianen die worden behandeld met de Balasana

De meridianen komen uit de Traditionele Chinese Geneeskunst, wat een andere gezondheidsleer is dan de Ayurveda, waar de yoga asanas vandaan komen. Toch hebben deze yoga asanas ook invloed op de meridianen. Alle gezondheidsleren hebben enigszins overlapping met elkaar. Sommige Qi gong (bewegingsleer uit de TCM) oefeningen zullen dan ook invloed hebben op de Ayurvedische chakra’s.

De Meridianen die profijt hebben van de Balasana zijn:

Chakras die worden behandeld met de Balasana

De volgende chakras worden beinvloed door de Balasana:

  • Muladhara Chakra: in het Nederlands de wortelchraka genoemd. Dit is de eerste van de zeven hoofd chraka’s. De Muladhara Chakra voor stabiliteit en aarding. Door verbonden te zijn met de aarde voel je, je zeker en voel je, je stabiel. Je zou kunnen zeggen dat de Muladhara Chakra het belangrijkste is gezien dit het eerste Chakra is. Wanneer deze Chakra uit balans is zullen de overige Chakra’s ook niet goed in balans kunnen zijn.
  • Swadhisthana Chakra: in het Nederlands het sacraal chakra. Dit is de tweede chraka van de zeven hoofd chakra’s. Bij de Swadhisthana Chakra draait het om emoties, seksualiteit en creativiteit.
  • Manipura Chraka: in het Nederlands het zonnevlecht chakra. Dit is de derde chraka van de zeven hoofd chakra’s. De Manipura Chakra staat voor blijheid, energie, zelfwaardering en zelfcontrole.
  • Ajna Chakra: in het Nederlands het voorhoofd of derde oog chakra. Dit is de zesde chraka van de zeven hoofd chakra’s. Deze Chakra speelt een grote rol in het bewustzijn en de keuzes die je maakt.
  • Sahasrara Chakra: in het Nederlands het kruin chakra. Dit is de tweede chraka van de zeven hoofd chakra’s. De Sahasrara Chakra staat voor eenheid en overzicht.

Verder is de Balasana met name nuttig voor Pitta en Kapha types.

Yvet

Yvet

Yvet is masseuse en medeoprichter van Massage Fabriek. Je kan hier meer lezen.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ideal bancontact paypal apple pay klarna